Podziel się tym wpisem!

Jira zgłoszenie - wszystko co powinieneś wiedzieć o zgłoszeniach w Jira
Zrób to sam - Jira zgłoszenie

Zgłoszenie (issue) w Jira to element danych informujący o pracy zespołu. Przypisany do zgłoszenia typ informuje, o tym jakiego rodzaju jest to praca. Brzmi to wszystko dość niezrozumiale, ale na pewno, jeśli przeczytasz ten wpis do końca, zrozumiesz o co chodzi.

Jeśli czytałeś poprzednie wpisy na temat Jira, to prawdopodobnie masz już założone darmowe konto w Jira cloud oraz wiesz jak dodać użytkowników do niego. Dzisiaj chcę opisać możliwie jak najwięcej informacji na temat zgłoszenia, a także tego, co z nim można zrobić.

Typy zgłoszeń w Jira

Myślę, że omówienie typów zgłoszeń pozwoli Ci samemu domyślić się, czym w zasadzie jest zgłoszenie. Tak jak wspomniałem powyżej każde zgłoszenie może mieć swój typ. W Jira domyślnie masz dostępne następujące typy zgłoszeń dla projektów w Scrum:

  • Bug,
  • Story,
  • Task,
  • Epik,
  • Podzadanie.

Typy zgłoszeń dla projektów w Kanban:

  • Epik,
  • Task,
  • Podzadanie.

Każdy typ zgłoszenia ma przypisane do siebie odpowiednie pola, które możemy uzupełnić w momencie tworzenia oraz w trakcie wykonywania zgłoszenia. W celu łatwej identyfikacji zgłoszenia na tablicy każdy typ ma przypisaną ikonę.

Typy zgłoszeń Jira i domyślne ikony dla nich
Typy zgłoszeń w Jira - Scrum

Jira zgłoszenie - dostosowanie zgłoszeń do pracy zespołu

Zwykle domyślnie dodane pola do zgłoszeń nie są wystarczające. Dlatego dostosowuje się je do potrzeb zespołu.

Jako administrator Jira (administrator projektu lub administrator Jira) możesz zmienić pola, jakie zawierają poszczególne typy zgłoszeń.

Przykładowo zgłoszenie typu „Błąd” powinno zawierać pola: Powtarzalność, Priorytet, Tytuł błędu, Kroki testowe, Przypisanie, Środowisko, Załączniki. W celu dodania brakujących pól do zgłoszenia typu „Błąd” klikam w Ustawienia projektu w bocznym menu. Następnie Typy zgłoszeń i klikam w typ Błąd.

Chcę by w moim projekcie zgłoszenie typu „Błąd” zawsze zawierało standardowe pola wymienione powyżej. Korzystając z okna po prawej stronie ekranu, mogę dowolnie dodawać odpowiednie pola do mojego formularza.

Jira zgłoszenie - okno dostosowywania pól formularza nowego zgłoszenia
Dodawanie pól do zgłoszenia typu Błąd w Jira

Jira pozwala również dostosować typy zadań do potrzeb zespołu. Możesz zatem jako administrator zdefiniować własny typ zadania oraz usunąć istniejące. Wszystko to robisz w obrębie zakładki Typy zgłoszeń.

Czym są Podzadanie i Story?

Napisałem wcześniej, że zgłoszenie w Jira to element opisujący pracę zespołu. Czy to w Sprincie, czy też w Kanban planowana praca zespołu rozbijana jest na zadania. Zadania duże (Story) rozbić można na mniejsze Podzadania aż do momentu, kiedy otrzymane podzadanie jest na tyle małe, że możemy określić jaką pracę trzeba włożyć i ile czasu potrzeba na wykonanie tego konkretnego podzadania.

Przykładowo dużym zadaniem może być “Dodanie możliwości zdawania testów online przez uczniów w dzienniku online”. Nie jest możliwe powiedzenie, jak to zadanie zostanie wykonane, dopóki nie zostanie ono rozebrana na części. Czyli przykładowo:

  • tworzenie testów przez nauczycieli,
  • lista testów do wykonania dla ucznia,
  • informowanie o wynikach testów.

Zgłoszeniem w Jira będzie na tym przykładzie duże zadanie (Story), jakim jest „Dodanie możliwości zdawania testów online przez uczniów w dzienniku online”. Podzadaniami i nadal zgłoszeniami będą dla tego zgłoszenia trzy przykładowe zadania wymienione powyżej.

Jak utworzyć zgłoszenie w Jira?

W przypadku projektów w metodologii Kanban wystarczy, że klikniesz przycisk „Utwórz zgłoszenie”, znajdujący się na tablicy. System aktywuje wówczas pole, w którym możesz wpisać treść zadania oraz wybrać jego typ.

Kolejnym sposobem na utworzenie zgłoszenia działającym w przypadku obu metodologii jest kliknięcie przycisku „Utwórz” w górnej części ekranu. Następnie w otworzonym oknie należy uzupełnić pola i stworzyć zgłoszenie.

W przypadku projektu w Scrum zgłoszenia pojawiają się na tablicy w momencie aktywowania/otwarcia Sprintu, utworzone zadania nie pokażą się na Twojej tablicy, dopóki nie utworzysz i nie rozpoczniesz Sprintu, do którego te zgłoszenia mają trafić.

Jeśli Twój projekt nie ma utworzonego ani rozpoczętego Sprintu, zgłoszenia, które do tej pory utworzyłeś, zostały dodane do „Backlog”. Backlog to miejsce, w którym odbywa się planowanie. Tutaj tworzone są Sprinty i w ramach nich dodawane są zgłoszenia planowane na kolejne Sprinty.

Scrum i pracę testera w Sprint opisałem w jednym z moich wcześniejszych wpisów. Generalnie w Scrum praca odbywa się cyklicznie w Sprintach. Każdy z nich ma swój cel i prace do wykonania. Na koniec Sprintu podsumowujemy pracę oraz planujemy kolejny Sprint i ta planowana praca to właśnie Backlog 🙂

Zgłoszenia z Backlog automatycznie zostaną przeniesione na tablicę projektu w momencie, gdy aktywujesz Sprint. W tym celu w oknie Backlog kliknij Rozpocznij Sprint.

Statusy zgłoszeń w Jira

Każdy nagłówek kolumny tablicy projektu to nazwa statusu zgłoszenia. Statusy obrazują progres pracy nad zgłoszeniami. Status zgłoszenia możesz zmienić na dwa sposoby. Najczęściej poprzez przesunięcie kafelka zgłoszenia między kolumnami tablicy (drag and drop). 

Sprint tablica projektu, każda kolumna to nazwa statusu zgłoszenia
Każda kolumna tablicy projektu to nazwa statusu zgłoszenia

Kolejnym sposobem na zmianę statusu zgłoszenia jest otworzenie jego szczegółów i zmiana wartości w polu. Jest to w przypadku zawodu testera bardziej naturalną ścieżką, ponieważ często mamy odpalone zadanie, które testujemy i po wykonaniu testu potwierdzamy, że zostało ono poprawnie zrobione lub w przypadku bugów, że został on poprawiony i zretestowany.

Zmiana statusu zgłoszenia w trakcie jego edycji
Zmiana statusu zgłoszenia w trakcie jego edycji

Edycja zgłoszeń

Klik na zgłoszeniu, które chcesz edytować, powoduje otworzenie okna popup, w którym możesz edytować dane zgłoszenia.

Co jeszcze można zrobić ze zgłoszeniem w Jira?

Linkowanie zgłoszeń

Zgłoszenia możesz linkować ze sobą. Przykładowo, jeśli błąd, który utworzysz, jest powiązany z taskiem, możesz je ze sobą powiązać. W Jira mamy wiele możliwości linkowania, np. przez Epiki, gdzie dany obszar posiada wspólny Epik i w ten sposób linkujemy ze sobą Story z podzadaniami i bugami. W Jira możliwe jest linkowanie ze sobą zgłoszeń, w taki sposób, że możesz określić, że Bug1 blokuje Story1 lub Bug2 jest powiązany (related) z Bug3 itp. (administrator może ustawić, jakie mogą być typy powiązań).

  • Komentowanie
  • Powiadomienia (obserwowanie zgłoszenia)

W górnym prawym rogu okna edycji zgłoszenia znajdziesz przycisk, który umożliwi Ci włączenie powiadomień o zgłoszeniu. Warto dodać, że Jira to sprytna bestia i automatycznie włącza powiadomienia w momencie, gdy sam zakłądasz dane zgłoszenie, zostaniesz oznaczony w komentarzu, zostanie zgłoszenie przypisane do Ciebie np do retestu.

  • Udostępnianie
  • Dodać etykietę 
  • Wyszukiwanie zgłoszeń

Jira ma bardzo dobrze zrobioną funkcjonalność wyszukiwania zgłoszeń. Korzystając z filtrów standardowych w bardzo prosty sposób możesz utworzyć i zapisać sobie filtry, które będą przykładowo wyświetlać zgłoszenia przypisane do Ciebie na dany Sprint. 

Znalazłeś błąd na tej stronie? Zgłoś mi go.
Formularz zgłoszenia błędu

Jeśli znalazłeś błąd w tekście lub na stronie to proszę, zgłoś mi go. Większość pól tego formularza nie jest wymagana. Jeśli chcesz zgłosić błąd tak, jak powinno się to zrobić, wypełnij je wszystkie.

W formularzu brakuje pola „dodaj załącznik”, ponieważ użycie tej formatki jest płatne. Jeśli jednak chcesz wysłać mi załącznik, prześlij go na e-mail waldemar.szafraniec.szkolenia@gmail.com, w tytule wiadomości napisz, że jest to załącznik do zgłoszenia błędu.

Podany e-mail będzie wykorzystany tylko w celu obsługi tego zgłoszenia - zostaniesz poinformowany, gdy błąd zostanie poprawiony. Podanie e-mail nie jest równoznaczne z zapisem na newsletter.
Tytuł powinien w sposób jasny i czytelny mówić co nie działa na stronie.
Ile prób odtworzenia błędu udaje się odtworzyć.
Dane opisowe błędu. Mogą to być informacje szczegółowe na temat tego, jaki komunikat się wyświetlił. Albo dodatkowe informacje początkowe, jakie muszą zaistnieć.

Podziel się tym wpisem!

Waldemar Szafraniec

Nazywam się Waldemar Szafraniec. Karierę testera rozpocząłem w 2012 roku. Od początku pracy w zawodzie wiedziałem, że będzie to coś więcej niż tylko praca. Obecnie praca jest również moim hobby. Jednym z moich obowiązków w obecnym miejscu pracy jest rekrutowanie nowych testerów oraz szkolenie ich. Sam stale podnoszę swoje kwalifikacje uczestnicząc w szkoleniach (ISTQB, ISTQB Advanced Level – Test Analyst). Szkolę ludzi w dziedzinie testów manualnych od 2014 roku. Jestem trenerem, ponieważ wiem, że dobrze mi wychodzi przekazywanie wiedzy, wiem jak praca testera wygląda oraz mam doświadczenie w rekrutacji.

Dodaj komentarz