Podziel się tym wpisem!

jira dla testera cz 2 użytkownicy
Zarządzanie uzytkownikami w Jira

W poprzednim wpisie opisałem jak założyć konto oraz jak przejść przez kreatora wstępnej konfiguracji Jira. Tak jak zapowiadałem, był to jeden z cyklu wpisów na temat Jira. Moim celem jest wprowadzenie Cię do narzędzia, jakim jest Jira po to, abyś następnie mógł samodzielnie przećwiczyć jej praktyczne używanie.

Mam nadzieję, że dzięki moim wpisom i własnym ćwiczeniom, będziesz mógł wpisać w swoim CV znajomość tego właśnie oprogramowania.

Poprzedni wpis zamknąłem w momencie zakończenia konfiguracji środowiska. Nie wiem jaką metodykę (Scrum czy Kanban) wybrałeś, ale na potrzeby tego wpisu nie ma to większego znaczenia. Dzisiaj spróbuję przybliżyć Ci, jakie są role użytkowników w Jira. Opiszę również dodawanie i usuwanie użytkowników.

Pamiętaj przy tym, że darmowa wersja Jira dotyczy 10 użytkowników. Dlatego nie rozpędzaj się w ich dodawaniu, pamiętaj, by nie przekroczyć tych limitów 🙂

Tyle tytułem wstępu.

Role użytkowników w Jira

Istnieją trzy role użytkowników w Jira:

Administrator witryny

Zostałeś nim w momencie utworzenia darmowego konta Jira. Administrator zarządza Jirą, tworzy projekty i nadaje do nich uprawnienia.

Jira jest bardzo dobrze zrobiona pod kątem użyteczności, w formularzu dodawania użytkownika przeczytasz opis dostępnych ról. Dla Administratora witryny brzmi on tak:

Może zarządzać witryną, określać uprawnienia dostępu użytkowników i aktualizować dane rozliczeniowe (tak samo, jak Ty).

Zaufany (taką nazwę roli wyświetla Jira, ja wolę nazywać go Jira projekt administrator lub kierownik projektu)

Może konfigurować projekt, dodawać i usuwać pola w formularzach, zmieniać widoki projektu, ustawia minimum i maximum zadań (w Kanban), tworzy statusy zadań.

Podstawowy (użytkownik Jira)

Zapewne od tej roli zaczniesz przygodę z Jira w swojej pracy. Zgodnie ze Scrum nie ma podziału na testerów i programistów, dlatego też w Jira jesteś po prostu użytkownikiem. Możesz zmieniać status zadania, możesz je linkować, dodawać nowe zadania do projektu.

Tworzenie użytkownika w Jira i nadanie mu uprawnień

Tak jak wspomniałem już wcześniej, dodając użytkowników do swojej Jira, pamiętaj, by nie przekroczyć maksymalnej liczby użytkowników dla darmowej Jira.

  1. W górnym menu wybierz opcję Osoby.
  2. Kliknięcie przycisku Zarządzaj użytkownikami przeniesie Cię do strony Administracja -> Użytkownicy.
  3. W górnej części okna znajdziesz przycisk Zaproś użytkowników. Kliknij ten przycisk, aby przejść do okna dodawania użytkowników.
  4. Podaj adres e-mail (inny niż ten, na który zarejestrowałeś konto administratora), wybierz uprawnienie i kliknij przycisk Zaproś użytkownika.
Okno dodawania użytkownika do Jira

Na podany adres e-mail Jira prześle zaproszenie z linkiem. Konieczne będzie zarejestrowanie konta Jira Atlassian dla danego użytkownika. Po rejestracji użytkownik otrzyma uprawnienia do Twojej witryny Jira i projektów w niej się znajdujących.
Dzięki tej funkcji razem ze znajomymi możecie ćwiczyć pracę na Jira! Jednakże przez ograniczenie wynikające z darmowej wersji aplikacji będą oni posiadali takie same uprawnienia jak Ty. (Istnieje ryzyko, że przez przypadek mogą coś zepsuć w Twoich ustawieniach jako Administratorzy)

Jira w opcji Free nie można przypisywać ról w projekcie

Darmowa wersja Jira nie daje możliwości kontroli dostępu do projektów dla poszczególnych użytkowników (patrz obrazek obok). Gdybyś miał płatną wersję, z poziomu projektu należy kliknąć Ustawienia projektu, następnie Dostęp.

Co więcej w planie Free użytkownicy mają w projekcie uprawnienia Administratora nie użytkownika, co za tym idzie nie będziesz w stanie przećwiczyć sobie jakie funkcjonalności są dostępne dla użytkonika.

Jeśli chcesz zgłębić temat użytkowników, to zachęcam do lektury stron dokumentacji użytkownika Jira.

W kolejnym wpisie opiszę, czym jest zgłoszenie. Pokażę Ci, jakie są typy zgłoszeń. Następnie wyjaśnię jak dodać i usunąć pola do zgłoszeń tak by np. pola zgłoszenia typu „błąd” zawierały pola, jakie powinny być w zgłoszeniu błędu.

Do kolejnego napisania.
Waldek

Znalazłeś błąd na tej stronie? Zgłoś mi go.
Formularz zgłoszenia błędu

Jeśli znalazłeś błąd w tekście lub na stronie to proszę, zgłoś mi go. Większość pól tego formularza nie jest wymagana. Jeśli chcesz zgłosić błąd tak, jak powinno się to zrobić, wypełnij je wszystkie.

W formularzu brakuje pola „dodaj załącznik”, ponieważ użycie tej formatki jest płatne. Jeśli jednak chcesz wysłać mi załącznik, prześlij go na e-mail waldemar.szafraniec.szkolenia@gmail.com, w tytule wiadomości napisz, że jest to załącznik do zgłoszenia błędu.

Podany e-mail będzie wykorzystany tylko w celu obsługi tego zgłoszenia - zostaniesz poinformowany, gdy błąd zostanie poprawiony. Podanie e-mail nie jest równoznaczne z zapisem na newsletter.
Tytuł powinien w sposób jasny i czytelny mówić co nie działa na stronie.
Ile prób odtworzenia błędu udaje się odtworzyć.
Dane opisowe błędu. Mogą to być informacje szczegółowe na temat tego, jaki komunikat się wyświetlił. Albo dodatkowe informacje początkowe, jakie muszą zaistnieć.

Podziel się tym wpisem!

Waldemar Szafraniec

Nazywam się Waldemar Szafraniec. Karierę testera rozpocząłem w 2012 roku. Od początku pracy w zawodzie wiedziałem, że będzie to coś więcej niż tylko praca. Obecnie praca jest również moim hobby. Jednym z moich obowiązków w obecnym miejscu pracy jest rekrutowanie nowych testerów oraz szkolenie ich. Sam stale podnoszę swoje kwalifikacje uczestnicząc w szkoleniach (ISTQB, ISTQB Advanced Level – Test Analyst). Szkolę ludzi w dziedzinie testów manualnych od 2014 roku. Jestem trenerem, ponieważ wiem, że dobrze mi wychodzi przekazywanie wiedzy, wiem jak praca testera wygląda oraz mam doświadczenie w rekrutacji.

Dodaj komentarz