Wyszukiwanie zgłoszeń w Jira to jedna z tych funkcjonalności, których trzeba się nauczyć. Przyspiesza pracę i ułatwia jej organizację.
Do tej pory nauczyłeś się konfigurować swoje środowisko Jira. Poznałeś typy zgłoszeń oraz dowiedziałeś się, o typach użytkowników oraz ich uprawnieniach.
Ten wpis chciałbym poświęcić bardzo istotnej części funkcjonalnej Jira, czyli wyszukiwaniu zgłoszeń. Dlaczego to jest takie ważne? Odpowiednie wyświetlanie treści oraz umiejętność nawigowania są bardzo istotne. Pozwalają nam one zoptymalizować naszą pracę na tym narzędziu do maximum.
Dashbord w Jira
Czym jest dashboard? Jest to „personalizowana tablica”, pulpit, który sam sobie tworzysz. Dashboard konfigurujesz tak, by wyświetlała treści, które Ciebie interesują.
Jaka to może być treść?
- Możesz chcieć widzieć otwarte błędy przypięte na aktualny sprint.
- Moje otwarte zgłoszenia. W tym wypadku tester najczęściej zobaczy, nie zretestowane błędy oraz taski/story nieprzetestowane.
- Wszystkie story na sprint.
To tylko przykłady tego, co możesz chcieć mieć „pod ręką” bez wyszukiwania. Sam widzisz, że dashboard daje spore możliwości, jeżeli chodzi o personalizację widoku 🙂 .
Tablica Kanban lub Scrum
W moim poprzednim wpisie dotyczącym zgłoszeń w Jira napisałem ogólnie, na czym polega idea Tablicy. Każda kolumna tablicy w Jira reprezentuje statusy, jakie masz dostępne w projekcie. Domyślne statusy, jakie masz po założeniu projektu Kanban w Jira to: Backlog, Wybrano do prac programistycznych, W toku oraz Gotowe.
Ten widok pozwala w sposób dosyć sprawny ogarnąć wszystkie zadania, jakie mamy jako zespół w planie zrobić, robimy oraz te, które zostaną zrobione.
Normalnie oczywiście tych kolumn będzie trochę więcej ze względu na tak zwany cykl życia defektu. Oczywiście dla każdej firmy może to wyglądać trochę inaczej ale myślę, że to jest raczej jasne, że każdy chce mieć proces dostosowany pod siebie 😉 .
Wyszukiwanie zgłoszeń w Jira przy pomocy filtrów
Filtry standardowe są najprostszą formą wyszukiwania zgłoszeń w Jira. Możesz wybrać projekt, w którym ma być znalezione zgłoszenie. Wyniki możesz zawęzić po typie zgłoszenia, statusie i innych polach, jakie standardowo w zgłoszeniu są.
Uwierz lub nie, ale to w kontekście pracy w firmie, gdzie się zadomowiliśmy na dłużej, bardzo nam pomaga możliwość wyszukiwania po projekcie.
Dodatkowo możemy wybrać osobę, do której było przypisane zgłoszenie, co też w znacznym stopniu może pomóc wyszukać zgłoszenia w sytuacji, gdy przykładowo mamy zająć się zadaniami kolegi, który poszedł na urlop. Oczywiście w takich sytuacjach przeważnie przed pójściem na urlop robimy krótkie spotkanie omawiające, co trzeba zrobić za tą osobę pod jej nieobecność.
W celu wyszukania zgłoszenia kliknij Filtry, a następnie Zaawansowane wyszukiwanie zgłoszeń. W miarę uzupełniania pól filtra system zawęża listę wyników. Utworzony filtr możesz zapisać klikając w link Zapisz jako. Utworzone filtry są dodawane do menu Filtry, możesz ich również użyć podczas konfigurowania dashboard.
Wyszukiwanie zgłoszeń w Jira przy pomocy JQL
Osobiście lubię tworzyć sobie filtry za pomocą JQL z kilku powodów.
Podobnie jak zwykłe filtry, te utworzone przy pomocy JQL również mogą być zapisane, przykładowo jako „Zadania testerX”. Dzięki temu jako test leadowi łatwiej jest mi się poruszać po zadaniach do zrobienia przez członków zespołu testerskiego.
Składnia JQL jest prosta. Zresztą spójrz sam na poniższy przykład:
project =artykuł AND assignee = currentUser() AND resolution = Unresolved order by updated DESC
Interpretacja powyższego warunku jest następująca. Wyszukaj w projekcie „artykuł”, zgłoszenia przypisane do „currentUser”, czyli do osoby zalogowaną na konto Jira. Zgłoszenia mają mieć status „Unresolved”. Unresolved to zgłoszenia w innym statusie niż Gotowe patrz zrzut ekranu przy tablicy kanban. Na koniec zwracam wyniki posortowane malejąco (DESC– descending).
Domyślam się, że brzmi to dosyć skomplikowanie, ale uwierz mi, że takie nie jest! Budowanie filtra jest dodatkowo łatwe, ponieważ podpowiada on nam zawsze dostępne opcje.